Skip to content

PCO foredrag

Er netop hjemvendt fra foredraget ”PCO-kost – Fra teori til praksis”, som blev holdt af en der selv lider af PCOS, og som har en professionsbachelor i ernæring og sundhed. Alt i alt et godt foredrag! Ud fra titlen troede jeg, at jeg skulle have inspiration til at lave nogle nye retter og tilberede tingene anderledes, men synes egentlig det burde havde heddet ”Fra praksis til teori”. Der var i hvert fald meget teori – hvilket jeg også synes er godt, da det giver en bedre forståelse for, hvorfor kroppen reagerer som den gør, og hvordan tingene hænger sammen. Så jeg er altså bestemt fortaler for teori, og synes det er spændende, men det var ikke helt det jeg havde forventet af aftenen. Men noget har jeg da fået med derfra. Både nogle nye ting jeg skal huske at spise, som f.eks. krom og magnesium, da det er to mineraler med en signifikant indvirkning på insulinresistens. Derudover blev jeg introduceret til et nyt indeks, nemlig ”insulinindekset”. Nu arbejder jeg altså med en GI-værdi, en GL-værdi, en SI-værdi og en værdi for hvor meget insulin der er i blodet, efter indtagelse af en bestemt fødevare. Det er i virkeligheden den sidstnævnte værdi der er interessant i forhold til insulinresistens, men da indekset ikke er særlig stort (30-40 fødevarer), kan man desværre ikke bruge det til så meget – endnu! (Her er der da mulighed for udbredelse, og fremtidig forskning). Derudover blev der nævnt nogle nye fødevarer som jeg skal have tjekket op på om er noget for mig, så lidt nyt mad kom der da til mig i dag 🙂

Udover de praktiske ting, var det egentlig også rart at være sammen med andre ”i samme båd”. Det er f.eks. helt normalt, at kvinder/piger med PCO(S) altid føler sig sultne. Derudover er det også vist, at hvis man lider af PCO(S) forbrænder man helt automatisk mindre energi end personer uden, og det er derfor der er nogle har svært ved at tabe sig.

Til sidst er det også gået op for mig, at der ligesom i så meget andet, også er lidt ”religion” i det her emne. Nogen er f.eks. meget i mod kunstige sødemidler, og vil derfor hellere indtage den ægte vare i form af rent sukker, hvis det skal være. Jeg er blevet ”opdraget” med, at man for alt i verdenen skal undgå svingninger i blodsukkeret, så jeg kunne aldrig finde på at drikke en almindelig cola – så hellere undvære, hvis ikke der er en light eller en zero. Men sådan er vi jo forskellige, og derfor bliver det nok også endnu svære for ”nybegyndere” i PCO(S) verdenen, at finde rundt i hvad man må og hvad man ikke må… Og så er der jo individuelle grænser for, hvad man tillader sig selv, og hvordan man helst vil synde når det skal være 🙂

Bliv den første til at kommentere..

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *