Skip to content

Tips og ideer til at holde den sunde livsstil

Nu er vi kommet en uge ind i januar. Måske er du stadig topmotiveret og har fundet din vej til en sund(ere) livsstil, men det kan også være, at du er lige ved at køre sur i det hele, fordi det nu er blevet hverdag, og det er svært at få alle de nye vaner til at passe ind. Hvis du er en af dem der er gået all-in på både kost og træning, kan det være du skal prøve at tage mindre bidder – i mere end én forstand.

Start med at sæt et delmål, der er overskueligt at nå. Jeg har installeret en skridttæller på min telefon, og den er med til at motivere mig til at få rørt mig. Alt efter hvilken telefon du har, findes der forskellige apps, der kan motivere på forskellige måder. Uanset hvilken app du vælger, kan du i dit hoved beslutte dig for, at du hver dag vil gå minimum 3000-4000-5000-6000-7000 skridt om dagen, alt efter hvad dit udgangspunkt er. Det har f.eks. fået mig til at gå frem og tilbage på perronen indtil toget kom. Det så muligvis noget dumt og hyperaktivt ud, men det gav mig lynhurtigt 500-1000 skridt mere, som jeg ellers skulle have gået efter arbejde, når jeg ellers havde mest lyst til at sætte mig hjem og slappe lidt af. Det har også fået mig til at trave rundt i lejligheden, mens jeg børstede tænder, for lige at få de sidste par hundrede skridt med, for at nå målet for dagen. Det er heller ikke helt lige så irriterende, når man kun kan få den parkeringsplads der er allerlængst væk, når man så til gengæld får registeret 200-500 skridt mere – hvert et skridt tæller.
Det giver ikke så meget på konditions- og styrketræningssiden, men det forbrænder kalorier, og kan være en god og stille start inden man tager fat på noget af det mere krævende træning. Kan eller vil du ikke have en skridttæller på din telefon, er der selvfølgelig også en god gammeldags skridttæller til buksekanten eller lommen. Jeg ved at apoteket sælger nogen både med og uden 7 dages hukommelse.

Hvad angår maden kan det for nogen være en god idé at gemme alt det usunde væk og starte helt benhårdt ud med nul sukker og stivelse, og for andre er det for stor en mundfuld. Hvis det er for stor en forandring, så tag små bidder. Start med at udelukke alt det åbenlyst usunde som slik, kage, chips og sodavand. Hvis du i forvejen ikke spiser sådan noget, så skær pasta, ris og kartofler ud af måltiderne, men behold rugbrødet til frokost – eller hvis det er nemmere for dig at droppe rugbrødet til frokost, så gør det, og behold lidt stivelse til aftensmaden. Det er alt sammen en smagssag, og hvad der var nemmest for mig, er ikke nødvendigvis nemmest for dig. Det kan også være du har det bedst med både at spise en skive rugbrød og lidt kartofler til aftensmaden, men så sørg for at holde det på et minimum. Lad vær med lige at tage den sidste kartoffel der er tilbage, ”for det er jo dumt kun at gemme én”. Det er overhovedet ikke dumt, for der kan sagtens ligge 100 kcal i sådan en fætter, og det kræver at du går en tur på 10-15 minutter (alt efter kartoflens størrelse og din vægt) for at komme af med dem igen – og så godt smager en sidste kartoffel da ikke, gør den?

Det her er jo meget mere religion for nogen end for andre, og jeg vil og skal ikke diktere hvad der er rigtigt for dig at gøre, men jeg ved hvad der er mest rigtigt for mig. Man bliver nødt til at prøve sig frem, og ikke lade sig slå for meget ud, selvom det ikke lykkes hverken første eller anden gang. Der er jo også forskel på, om man står overfor et vægttab på 10-20-30 kg. eller om man ”bare” skal tilbage på sporet, efter en lidt for festlig decembermåned, med lidt for mange smagsprøver på risalamande, hjemmebag og konfekt.

Mistakes are proof that you are trying

Bliv den første til at kommentere..

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *