Skip to content

Sukkerfri koldskål

Her på domænet mangler en opskrift på sukkerfri koldskål. Med forår og sommer hører der nemlig også koldskål til. Jeg har altid elsket koldskål, men først sidste år lavede jeg den selv. Det er både nemt og billigt at lave selv, og så kan man lave den 100% sukkerfri og søde med det sødemiddel man selv foretrækker. Hvorfor har jeg dog ikke lavet den selv noget før?

Der følger som regel også kammerjunker med koldskål, og det synes jeg bestemt også er den bedste version, men min tålmodighed rækker ikke altid til også at lave dem selv. Jeg har gjort det et par gange, og det smager skønt, men jeg må indrømme jeg de fleste gange køber en fuldkornsvariant i supermarkedet – og husker at nyde dem uden dårlig samvittighed.

Koldskål er for mig en snack eller dessert, og mit indtag er derfor begrænset til en lille håndfuld kammerjunker, fordi det ikke skal udgøre mit hovedmåltid.

Som alternativ til kammerjunker kan man jo riste nogle nødder og bruge som crunch eller komme lidt frisk frugt i i stedet for.

Sukkerfri koldskål – 4 portioner

0,5 L kærnemælk
3 dl. tykmælk (eller 1,5 dl fløde)
2 pasteuriserede æggeblommer
0,5 spsk. flydende sød
1/2 vaniljestang eller lidt vaniljepulver
Citronsaft efter smag
Skrab vaniljekornene ud af vaniljestangen og bland dem med sukkererstatning i krystal/pulverform – det er med til at skille vaniljekornene ad, så de fordeler sig i koldskålen.Kom æggeblommerne i en skål og tilsæt vaniljeblandingen. Pisk til æggeblommerne blive lyse og luftige. Tilsæt herefter mælkeprodukter og smag til med flydende sukkererstatning og citron.
Et voilà: Hjemmelavet sukkerfri koldskål!

Bliv den første til at kommentere..

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *