Skip to content

Personen bag

Jeg hedder Christina og er født i EM året 1992. Jeg er vokset op med kernefamilien i et parcelhus ved Køge Bugt og er nu bosat i København med min kæreste. Jeg har været hans og han har været min siden foråret 2014. Vi har en meget rutinepræget dagligdag med hhv. skole og arbejde, men har alligevel formået at rejse hvad der svarer til godt halvanden gang rundt om jorden i løbet af de første 3 år af vores forhold. Det er mig der er den studerende i husstanden, og jeg bruger således meget tid på at læse faglitteratur om ernæring og sundhed. Jeg har siden 2008 haft konstateret PCO, hvilket jeg tager hensyn til i min kost, og alle opskrifter her på bloggen, vil derfor være “low carb”.

Bloggen er min kreative legeplads, hvor jeg kan skrive om mine tanker og oplevelser, når jeg har tid og lyst. Bloggen er på ingen måde en indtægtskilde til det fede luksusliv, men der vil dog ind i mellem dukke nogle affiliate links op, som dækker de udgifter der er med en blog. Varen der linkes til koster ikke mere for dig, men giver mig en lille procentdel, som tak for at det netop var deres produkt jeg linkede til.
Jeg håber du vil føle dig hjemme her på domænet, og vil til sidst blot sige velkommen til!

15 Comments

  1. Kusinen Natasha Kusinen Natasha

    HVOR ER DET FEDT, at du har startet en blog. Du kan være helt sikker på, at jeg vil følge nøje med. Tillykke med det – og held og lykke! Knus fra mig

    • Christina Marcher Christina Marcher

      Tak tak, det er jeg glad for at høre! 🙂 Du kan tilmelde dig maillisten på siden “Hjem”, så får du en mail når jeg laver et nyt indlæg. Kram!

  2. Anne Bjerregaard Bang Anne Bjerregaard Bang

    Hej Christina,
    hvor er det bare en fantastisk blog, du har her. Utrolig hjælpsom for os andre med PCO. Jeg abonnerer på dig nu, så jeg altid kan inspireres af dine opskrifter.
    Jeg skal snart til selv at igang med komplet PCO-kost og er spændt på, hvordan det kommer til at gå 🙂
    vh Anne

    • Christina Marcher Christina Marcher

      Hej Anne.
      Tusind tak! Det er altid utrolig rart at få at vide, at man hjælper andre og der bliver sat pris på det man laver 🙂
      Al begyndelse er svær, og det gælder også når man får konstateret PCO. Jeg syntes i hvert fald det var svært at finde rundt i, hvad man kan/må spise og hvad man skal holde sig fra, men det kommer til at sidde på rygraden med tiden 🙂 Held og lykke med det!
      VH Christina.

  3. Rikke Hansen Rikke Hansen

    Hej….
    Jeg har lige fået konstateret pco, og er helt på bar bund. det er rigtig godt med sådan en side her, hvor man kan få lidt hjælp.

    Tak….

    • Christina Marcher Christina Marcher

      Hej Rikke.
      Velkommen “i klubben” og velkommen til siden 🙂
      Tak for rosen, jeg håber min side kan hjælpe dig til at få et lille overblik. Der er heldigvis kommet flere sider og fora på nettet, som man kan opsøge og få en “snak” med andre PCO-piger, blive inspireret og få motivation.
      Held og lykke med det.
      Hilsner Christina.

  4. Eva Petersen Eva Petersen

    Har du kunne mærke forskel på din krop efter du har ændret kosten? (altså mht. pco?) Jeg har aldrig tænkt over at jeg har PCO før nu, hvor jeg ønsker at blive gravid, hvilket ikke er så nemt:-( Har derfor tænkt at sætte mig lidt mere ind i det med kosten. Hvad er det kosten gør ved kroppen, som er godt for PCOén?

    Tak for en god hjemmeside!

    • Christina Marcher Christina Marcher

      Hej Eva.

      I starten tabte jeg mig (selvom jeg ikke var overvægtig) og min hud blev pænere. Det er det omgivelserne kan se, men det er ikke det vigtigste for at blive gravid.
      Insulins mest kendte funktion er at føre glukose væk fra blodet, og dermed sænke blodsukkeret. Når man spiser mange (hurtige) kulhydrater, frigives der altså insulin, men når man har PCO, optager cellerne ikke sukkeret, lige så hurtigt som de burde, og man producerer derfor mere insulin. Piger med PCO producerer derfor for meget insulin, og er samtidig insulinresistente, hvilket giver et øget insulinniveau. Insulin har RIGTIG mange funktioner og betydninger i kroppens forskellige organer. F.eks. påvirker insulin æggestokkene og dermed fertiliteten. Derudover har kvinder med for højt insulinproduktion risiko for nedsat dopaminniveau og øget prolaktindannelse, hvilket hæmmer dannelsen og løsningen af æg. Derfor vil man opleve ikke at få naturlig menstruationer, og dermed bliver det selvsagt svært at blive gravid. Samtidig hæmmer insulin leverens dannelse af hormonet SHBG, som sørger for at der er balance mellem østrogen og mandlige kønshormoner. Hvis SHGB hæmmes, og insulinniveauet samtidig også er højt, vil niveauet af mandlige kønshormoner stige, hvilket også medfører få eller ingen menstruationer, og giver cyster på æggestokkene.
      Nu ved jeg ikke, om du har problemer med menstruationerne, men det er i hvert fald en af årsagerne.
      Den øgede mængde af mandlige kønshormoner vil ligeledes give større tendens til at lagre fedt på maven, som vil forværre insulinresistensen. Hvis man er overvægtig, eller har meget fedt på maven, er det derfor en god idé at tabe sig.
      Som du kan høre handler det hele om hormoner, og det er lidt af en jungle, men det korte af det lange er, at ægløsningerne ikke er normalt fungerende, og dermed bliver det sværere at blive gravid. Hvis insulinniveauet sænkes (som det gør ved KISS-kost), vil de mandlige kønshormoner også falde, ægløsningen vil blive normaliseret, og man vil have nemmere ved at blive gravid 🙂

      Jeg vil anbefale dig at læse ”Spis dig Gravid” og ”Spis dig Rask” som begge to er skrevet af gynækolog Bjarne Stigsby og en diætist (hhv. Charlotte Hartvig og Hanne Juul). Ligeledes er ”Spis dig i Balance” en bog, der fortæller mere om alt det her med de forskellige hormoners betydning. Alle bøgerne indeholder fakta og forklaring, men også en masse opskrifter der kan give inspiration til maden, når nu man skal lægge sin kost om.

      Jeg vil ønske dig alt mulig held og lykke med det hele, og du er mere end velkommen til at skrive igen, hvis du får behov for det.

      Hilsner
      Christina

  5. Rikke Rikke

    Hej!

    Tak for en supergod og overskuelig side. Fik selv konstateret pco for 7 år siden og oplever hvor vigtig kosten er for mit velbefindende:-( jeg har i en periode spist ‘forkert’ med resultatet at jeg nu har fået en ‘fin’ mavedelle, er yderst irritabel og har fuldstændig kludder i cyklus:-( så nu må jeg op på hesten igen – problemet er bare det, at jeg taber mig af kosten og det har jeg ikke rigtig råd til, da jeg i forvejen ligger lige i underkanten:-( men håber at kunne søge indpiration og ikke mindst andre i samme båd som mig her på din blog…
    Tak for den ihvertfald:-)

  6. Mai Mai

    Hej Christina!
    Sikke en fin og overskuelig blog du har. Har stort set læst det hele! 😀 Jeg vil gerne lige spørge dig angående sukkerfri slik og kage – IsIs har lavet sukkerfrie kager – er det ikke godartet til pco-kost? Og så har jeg læst på en anden blog at man ikke måtte spise bananer når man har pco – men du og andre har lagt opskrifter op med banan i – Men måske man bare skal spise det i mindre mængder, eller er der ingen regler for det?
    Jeg blev ret ærgerlig over at figner og dadler ikke er noget man må spise, da det hidtil har spist mange frugtstænger, hvis jeg har været lækkersulten. Kender du et alternativ hertil evt? Pyha, det var da en del spørgsmål fra mig – håber du kan finde tid til at svare – er bare helt nu i alt det her 🙂 Kh – Mai

    • Christina Marcher Christina Marcher

      Hej Mai,
      Tak for det, det er jeg glad for at høre 🙂
      ISIS’s cookies og kageblandinger indeholder desværre hvedemel (og havregryn), så det er IKKE PCO-venlige – du må i gang med at bage selv 🙂
      Bananer ligger i mellem-kategorien, hvis man kigger på sukkerindexet. Det er derfor ikke smart at spise alene eller i store mængder. Jeg spiser sjældent selv banan, og aldrig rå og/eller alene. Sørg for at få godt med protein og fedt ved siden af, hvis du gerne vil spise banan – men prøv at nøjes med en halv og så tag f.eks. en håndfuld mandler sammen med.
      Det ærgrer også ind i mellem mig, at figner og dadler sender blodsukkeret på rutchetur. Hvis jeg skal have en nem snack med i tasken til lækkersulten om eftermiddagen, tager jeg som regel en ISIS bar med (enten ”lækkerbar” med chokolade, ”crunch bar” med karamel eller ”kokosbar” – IKKE Jordbærbar). Du kan også prøve at bage müslibarer 🙂
      Jeg håber det gav lidt klarhed.
      Hilsner Christina

  7. Linda Linda

    Det lyder dyrt med abonnement er det ikke bedre at udgive en bog så.

    • Christina Marcher Christina Marcher

      Hej Linda,
      Hvis det er abonnementet her til bloggen du mener, er det ganske gratis. Du tilmelder dig blot med din mailadresse, og så får du en mail med et link, hver gang der kommer et nyt indlæg på bloggen. Men bortset fra det, kunne det da være sjovt at udgive en bog 🙂
      Hilsner Christina.

  8. Songul Songul

    Hejsa. Jeg ville lige høre om det er muligt at spise sig “fri af pco” eller vil pco altid leve med en uanset kostændringerne osv.?
    Vh Songul

    • Christina Marcher Christina Marcher

      Hej Songul,
      Du kan sætte PCO i “dvale” vha. kostændringer og motion, men det vil aldrig “forsvinde ud af kroppen”. Jeg har spist mig næsten symptomfri, alle blodprøveværdier er normale og der er ingen cyster at finde på mine æggestokke, men hvis jeg ændre kost til en kulhydratrig kost, vil mine hormoner og blodprøveværdier svinge ud igen, og jeg vil opleve alle symptomerne igen. Det kan altså godt betale sig at spise rigtigt 🙂

      Hilsner
      Christina

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *