Skip to content

Nu skal det ”edamame” handle om sojabønner

Hold nu op en vittig overskrift. Jeg er da rigtig i det sjove hjørne i dag 😉
Men det er nu rigtig nok; det skal handle om sojabønner, som også er kendt som edamamebønner.

For efterhånden lang tid siden da jeg var i Rema1000 og købe Skyr (eller ISIS is) på tilbud, faldt jeg over deres frosne sojabønner til bare 5 kr. På daværende tidspunkt havde jeg aldrig smagt sojabønner før, men for 5 kr. turde jeg godt købe en pose, og det har jeg på intet tidspunkt fortrudt.

Bønner er generelt sunde, men sojabønner er særligt næringsrige, og har bl.a. en komplet aminosyreprofil – med andre ord betyder det, at de er en fremragende kilde til proteiner, og  dermed kan bruges som erstatning for kød og fisk. Sojabønner hører faktisk til kategorien ”bælgfrugter”, men næringsindholdet adskiller sig dog fra andre bælgfrugter ved at indeholde markant flere essentielle fedtsyrer og tilsvarende mindre kulhydrat. Mere præcist indeholder sojabønner 30% kulhydrater, 38% protein, 18% fedt (hvoraf 85% er umættet fedt) og 14% væske. Desuden er det en god kilde til fibre og en masse forskellige mineraler som f.eks. kalium, jern, zink og calcium. Som du måske har gættet, er sojabønnen naturligvis lav glykæmisk, men ikke nok med det er den faktisk også god for kolesterolet på grund af de gode planteproteiner, de gode fedtstoffer og fiberindholdet. Mange har problemer med kolesterolet, men der er også mange, der har problemer med insulinfølsomheden, og her er vi igen taknemlige for sojabønnens fiberindhold! De uopløselige fibre hæver nemlig tolerancen overfor sukker, og gør cellerne mere reaktive på insulin – lige det vi gerne vil have, når vi som PCO-piger søger et stabilt blodsukker.

Udover alle de fantastiske ting jeg allerede har nævnt, skulle sojabønner faktisk også modvirke cancer (kvinder med østrogenfølsom brystcancer bør dog ikke spise for meget soja, da nogle forsøg har vist, at dette kan motivere canceren til at vokse), udviklingen af knogleskørhed hos kvinder og en nemmere overgangsalder, men alt det vil jeg ikke kommentere yderligere på.

Sojabønnen ligner lidt store ærter, og har været brugt til madlavning i mange år, ja faktisk i over 5000 år, men specielt i asien, og det er først i nyere tid, at den er begyndt at blive populær i Vesten. Vi kender mest soja i forbindelse med sojamælk og tofu til lactoseintolerante og vegetarer samt sojasauce til asiatiske retter, men sojabønnen må man altså ikke glemme. Den smager ikke rigtig af noget, og er heller ikke melet, ligesom kidneybønner kan være det. Jeg har primært brugt dem i gryderetter, kødsauce eller til en grøntsagsblanding på panden, men jeg er ikke i tvivl om, at de også vil fungere kolde i en salat. Jeg er i forbindelse med dette indlæg kommet rundt på nogle forskellige hjemmesider, og bl.a. et forum for vegetarer, hvor flere af dem skriver, at de også spiser dem som snacks. Det har jeg aldrig prøvet, men selvfølgelig kan man da det. Der er jo også nogle, der spiser rå blomkålsbuketter som værende en lækker snack. De frosne sojabønner fra Rema1000 skal bare koges et par minutter, og så er de klar.

Der er et men her til sidst, og det er, at soja faktisk er en af de hyppigste madallergener hvilke betyder, at man kan være overfølsom over for soja, eller spise sig til en fødevarereaktion, hvis man overspiser sojabønner. Der er dog så mange fordele ved sojabønnen, at man ikke skal blive skræmt og holde sig tilbage, man skal bare være opmærksom på, at man altså godt kan udvikle en allergi.

Jeg synes helt bestemt, du skal give dem en chance og nyde, hvor nemt og lækkert det er at spise sundt 🙂

Bliv den første til at kommentere..

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *