Skip to content

Madpakkesnacks

Jeg er i øjeblikket midt i 3. semester på Ernæring og Sundhedsuddannelsen, og har et tværprofessionelt modul om sundhedsfremme hos børn og unge, som jeg også skrev lidt om her. I den forbindelse har vi i dag været ude i en 2. klasse og lave madpakkesnacks. Ideen var at udfordre børnene på nogle nye madvarer, men selvfølgelig uden at skræmme dem med meget ”mærkeligt” mad. Vi brainstormede på mange ideer, og endte med 6 virkelig vellykkede og nemme opskrifter, som børnene selv var med til at lave i køkkenet. Børnene var helt med på ideen, og alle sanser kom i spil. Vi var lidt presset på tid, men ellers kørte alt som smurt – det var simpelthen så fedt!

Jeg havde som 8-9 årig aldrig sagt ”Jeg kan vildt godt lide det her!” om grønkål, eller spist det ene rå stykke hverken blomkål eller bladselleri efter det andet, men det har jeg altså været vidne til i dag, at børn sagtens kan. Klasselæreren havde tidligere (og helt uden sammenhæng med vores projekt), snakket lidt med børnene om, at man skal smage på en ny madvare 10 gange før man kan lide det, og det fik selvfølgelig også børnene til at være mere modige, og smage på noget de tidligere ikke har kunne lide.

Der kom både lærer og pædagoger forbi køkkenet, mens vi var i gang, og de var alle sammen meget interesseret i, hvad vi lavede, og flere tog billeder af opskrifterne. Det havde I jo ikke muligheden for, så jeg tænker at dele ud af ideerne her.

Frugtspyd
Små stykker af frugt som f.eks. æble, pære, kiwi, banan, vindrue, mango, ananas, melon, appelsin og/eller bær sættes på et spyd. Brug evt. en udstikkerform (I ved, dem man bruger til småkager), for at gøre det sjovere både at tilberede og spise.

Grøntsagsspyd
Små stykker grøntsag som f.eks. peberfrugt, blomkål, cherrytomater, gulerod, agurk, bladselleri, radise og/eller sukkerærter sættes på spyd. Det kan også være tilberedte grøntsager der er i overskud fra aftensmaden. Hver en lille stump kan bruges.

Grønkålschips
Grønkålsbladene skylles og rives/skæres i mindre stykker. Vend grønkålen med olie og lidt salt og fordel bladene i ét lag på en bageplade med bagepapir. Bag dem 10-15 minutter ved 170 grader.

Edamamebønner med salt
Kom vand og salt i en gryde og få det til at spilkoge. Tilsæt 1 pose frosne edamemebønner med skræl og lad dem ligge der 1 minut. Hæld vandet fra og drys evt. lidt ekstra salt og/eller citronsaft henover.

Bagte kikærter
Tyvstjålet fra denne salat: 1 dåse forkogte kikærter (eller tørret kikærter der har ligget i blød) skylles og dubbes tørre. Kikærterne kommes i en frysepose med 2 spsk. krydderi (f.eks. paprika eller BBQ) og 5 spsk. olie. Ryst posen så olie og krydderi fordeler sig på kikærterne. Kikærterne kommes på en bageplade med bagepapir og bages i 20-25 minutter ved 200 grader varmluft. Vend rundt i dem et par gange.

Æblemuffins
4 små æbler skæres i tern og blandes med 6 dl. Havregryn, 2 tsk. Kanel, 1 banan, 1 nip salt og 6 æg. Dejen kommes i muffinforme og bages i 15-20 minutter ved 200 grader varmluft.


En rigtig god dag med en masse farvestrålende mad og glade børn, der alle udviste stor interesse for vores aktivitet. Pyha!

Bliv den første til at kommentere..

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *