Skip to content

Hvordan kommer man fornuftigt igennem juleaften?

Så er det i morgen, at ædegildet topper – i hvert fald for nogen. Jeg har aldrig forstået dem der spiser så meget, at de bliver dårlige, men dem om det. Jeg tænkte, at jeg her i sidste øjeblik, ville komme med lidt tips til at komme igennem juleaften. For mig kan sådanne aftener, fordi de er så traditionsbundet, give nogle problemer. Jeg HADER at være til besvær, men det er man nu engang bare ind i mellem når man har PCO. Eller besvær og besvær, det er jo nok bare hvad man gør det til, men hvis jeg i forvejen har en øv-periode, så kan det at skille sig ud på den her måde lige fylde den sidste dråbe i glasset. Først bør man gøre op med sig selv, hvor meget man kan tåle og hvor meget man vil ofre sådan en aften. Bliver det ikke jul uden at du har fået en kartoffel, og er det ikke noget du bliver synderligt dårlig af, skal du selvfølgelig spise en kartoffel. ELSKER du ris a la mande mere end resten af julemaden, og har du ikke mod på at lave din egen PCO-venlige, så hav lidt ekstra mandler med i tasken. Mandler og fløde er det eneste i en ris a la mande der er godt for blodsukkeret, så jo mere af det jo bedre. Men igen, overvej om du synes det er det værd! Der er mange forskellige traditioner forbundet med maden juleaften. Der er nok lige så mange forskellige traditioner som der er familier. Jeg hørte forleden dag, at det var meget normalt (i hvert fald i gamle dage) at starte med risengrød som forret!? Det har vi heldigvis aldrig gjort i min familie. Vi går til and og flæskesteg med det samme. Alt kød, uanset om du skal have and, flæskesteg, gås, kalkun eller hvad der ellers må være af traditioner, er helt fint at spise (så længe det ikke er paneret. Starter I ud med en traditionel fiskefilet i din familie, skal du nok overveje at skrabe paneringen af). Jeg synes ikke det er værd at spise kartofler, heller ikke selvom det er juleaften, så dem springer jeg over, og så laver jeg nogle pandestegte grøntsager til i stedet for – det mætter og så er der mere at komme sauce på 😉 Med hensyn til rødkålen indeholder de fleste færdige rødkålssalater sukker. Jeg skal selv have en halv portion rødkål med til juleaften, så den bliver i hvert fald lavet uden sukker! Er det ikke dig der skal stå for rødkålen, og ender I med en færdigkøbt med sukker i, så spis et stykke ekstra flæskesteg med sauce, så burde der ikke være nogen problemer i det 🙂

Udover rødkål skal jeg også have ris a la mande med, så også her har jeg mulighed for at lave den så blodsukkervenlig som overhovedet muligt. Jeg elsker selv ris a la mande og har alle dage gjort det. Jeg har de sidste to år lavet byg a la mande som erstatning, og den er også fin nok, men jeg synes ikke den er lige så let og luftig som en traditionel ris a la mande er, så I år vil jeg prøve noget nyt. Byg a la manden tæller som stivelse pga. perlebyg, men som sagt hjælper mandler og fløde på, at blodsukkeret ikke går helt amok. Jeg er til gengæld ikke så vild med kirsebærsauce, så den har jeg ingen problemer i at undvære. Har du det anderledes og mener der hører kirsebærsauce til, så har ISIS lavet en sukkerfri udgave.

Når der er danset om juletræet og der skal uddeles og åbnes gaver, er der også mange der her fortsætter med at fylde i mavesækken. Som skrevet i mit forrige indlæg er december = hygge = kulhydrater, og det er jo bestemt hyggeligt at åbne gaver, så her bliver der serveret konfekt og/eller julebag. Julebagen vil jeg helt sikkert holde mig fra, med mindre jeg selv har lavet den. Jeg gider ikke blive dårlig af en tør købe-pebernød, så hellere undvære! Med hensyn til konfekten, er jeg sådan stillet, at jeg godt kan spise Odenses marcipan, nougat og mørk (70%) overtrækschokolade, så længe det er i begrænsede mængder. Jeg vil egentlig helst have noget hjemmelavet marcipan, men nogen gange kan det altså bare ikke lade sig gøre at lave alt selv.

Sådan helt generelt drikker jeg ikke alkohol, og det gør jeg heller ikke juleaften – jeg er selvudnævnt chauffør. Alkohol har flere effekter, den mest omtalte (bortset fra beruselse) er, at det nedsætter forbrændingen. Alene det vil jo gøre, at man ikke kan spise helt lige så meget som ellers. Udover at nedsætte forbrændingen, nedsætter det også mavetømningshastigheden og fordøjelsen. Maden vil altså opholde sig i maven længere tid end normalt, og man vil føle sig mere proppet i længere tid, end hvis man ikke drikker alkohol. Vand er meget bedre til at få tingene til at glide nemmere gennem systemet, og vil ikke gøre, at man føler sig lige så proppet og oppustet. Når man har danset om træet og skal til at åbne gaver, er det en god idé at tage en kop kaffe (eller endnu bedre en kop espresso) i stedet for en juleøl eller endnu et glas vin. Kaffe indeholder som bekendt koffein, som øger fedtforbrændingen.

Op til den store middag er det en god idé at spise små måltider i løbet af dagen, så mavetarmsystemet holdes i gang – faste er noget af det dummeste du kan gøre. Jeg håber selv, at jeg får tid til at gå/cykle en tur i morgen formiddag, så der er forbrændt lidt, inden der skal spise hele aftenen.

Til sidst vil jeg ønske jer alle sammen en fantastisk jul med eller uden kartofler og ris a la mande 🙂

jul2

Bliv den første til at kommentere..

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *