Skip to content

En nem dessert

Nogen gange kan simple og nemme retter bare være mindst lige så lækre som flotte dekorative kager der har taget minimum 4 timer at lave. Her er en nem dessert, man vel næsten kunne kalde frugtsalat. Der skal bruges:

Fløde
Skyr
Vanilje
Æble
Hindbær
Cacaonibs
Evt. flydende sødemiddel

Jeg har ikke mængder på, da det er meget individuelt hvor meget fløde man kan spise uden at få det skidt, så lav en portion i de forhold du synes er passende.

Pisk fløde, vanilje og evt. flydende sødemiddel til flødeskum. Vend Skyr heri til det bliver en ensartet masse. Skær æblet ud i tern og bland det med fløde/Skyr-cremen. Kom i en dyb tallerken og pynt med hindbær og cacaonibs.

 

Frugtindholdet kan selvfølgelig varieres efter smag, men husk at alt frugt indeholder frugtsukker og at der er stor forskel på GI-værdien af de forskellige typer frugt*. Jeg ville elske den her dessert udelukkende med bær, men da det er svært at have jordbærplanter, hindbær- og brombærbuske når man bor i lejlighed, og jeg ikke svømmer i penge, må jeg jo nøjes med, hvad der er til at betale i supermarkeder og hos grønthandlere.

*Bær (jordbær, hindbær, solbær, brombær, blåbær), æbler, pærer, blommer, kirsebær og grapefrugt er ok frugter. Fersken, nektarin, appelsin, mango og vindruer hører til i mellemkategorien. Ananas, melon og kiwi er højglykæmiske (Der er forskel på hvilke frugter der hører til hvilken kategori alt efter hvilken GI-tabel man bruger. Det skyldes at der bruges forskellige forsøgspersoner, referencer og måleperioder).

Bliv den første til at kommentere..

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *