Skip to content

De mærkelige ingredienser

Her samler jeg en liste over de “mærkelige” ingredienser man kan finde i mit køkken og i mine opskrifter.

FiberHUSK

FiberHUSK er et vandopløseligt fiberprodukt, som består af pulveriserede loppefrøskaller. Når man tilsætter FiberHUSK til bagværket, får man et større fiberindhold, og FiberHUSK er samtidig med til, at bagværket holder bedre på væden og holder sig frisk længere. FiberHUSK kan købes på apoteket, i helsekostbutikker eller her.

 

 

FiberSirup
FiberSirup findes i to varianter. FiberSirup Clear og FiberSirup Gold. De indeholder begge en masse fibre i form af isomalto-oligosakkarid (IMO). FiberSirup Gold indeholder desuden maltekstrakt og steviolglycosider (Stevia). FiberSirup kan fungere som erstatning for honning og sirup, med en sødningsgrad på 60% i forhold til almindeligt sukker for FiberSirup Clear og 1:1 for FiberSirup Gold. FiberSirup indeholder 160 kcal/100 gram.

 


Flormelis

Flordrys findes i flere forskellige udgaver. Det ligner og smager af almindeligt flormelis, og kan derfor anvendes til de samme formål. Kalorieindholdet er 0g/100g, men sødeevnen er 1:1 i forhold til almindeligt flormelis. Suvida Flordrys er fremstillet på basis af kostfiberen inulin, og sødmen kommer fra de naturlige ingedienser erythritol og steviolglycosider (Stevia). SukrinMelis består udelukkende af erythritol og steviolglycosider (Stevia).

 

Kokosfibermel
Kokosfibermel er tørret og fintmalet kokoskød, der har et højt fiberindhold. Der er lidt forskel på fibermængden afhængig af producenten, men de har alle sammen et markant højere fiberindhold end det vi kender som almindeligt (revet) kokosmel, og de to kan altså ikke erstatte hinanden.

 

 

 

Perfect Fit
Perfect FitPerfect Fit indeholder 67% færre kalorier end almindeligt sukker, og erstatter samtidig op til 50% af fedtet. 100 g. sukker svarer til 60-75 g. Perfect Fit, eller 1 dl. sukker = ¾ dl. Perfect Fit.
Perfect Fit kan fås i flere større supermarkeder og f.eks. her.

 

 

Perfect Sød
Perfect SødPerfect Sød indeholder mindre end 1 kalorie pr. 100 ml og er særdeles velegnet til milkshakes, smoothies, saft, limonade, desserter og is. Det søder 8 gange mere end almindelig sukker. Perfect Sød kan fås i de fleste større supermarkeder eller f.eks. her.

 

 

 

Perlebyg
PerlebygPerlebyg er polerede bygkerner, og fungerer som en erstatning for ris. Det er ikke et fuldkornsprodukt, da  klid og kim er fjernet. Perlebyg indeholder 4,6-8,5 gram kostfibre pr 100 gram alt efter hvilken producent man køber fra.
Perlerne skal skyldes i lunkent vand inden kogning, da det mindsker skumning.
Perlebyg fås i de fleste supermarkeder eller på nettet her.

 

Perlerug
PerlerugHer er også tale om poleret kerner, som dog indeholder ca. 9 g. kostfibre pr. 100 gram. De tilberedes ligesom perlebyg, og skal altså også skyldes inden kogning. Perlerug kan også købes i det fleste større supermarkeder eller på nettet her.

 

 

 

Pofiber
PofiberPofiber fra Semper er naturlige kartoffelfibre og er ligesom FiberHUSK meget rigt på kostfibre og binder store mængder væske til bagværket, så det bliver saftigt. Pofiber er neutralt i både smag, farve og lugt og er meget findelt. Omregning fra fiberHUSK er 1 spsk fiberhusk = ½ dl pofiber. Pofiber indeholder 70% kostfibre, 12% kulhydrat og 5% protein samt 75 kcal pr. 100 g. Pofiber er stadig et forholdsvis nyt produkt på det danske marked, og kan være svært at finde i fysiske butikker, men jeg har bl.a. set det i Meny og Fakta Q. Ellers kan det fås på nettet, bl.a. her.

 

Steviadråber

Steviadråber findes i mange forskellige mærker, og hvert mærke har et mere eller mindre bredt sortiment. Jeg tror jeg har 4 forskellige mærker stående i skabet, og 4-5 forskellige smagsvarianter. De søder i forskellig grad afhængig af producenten, men princippet er det samme: Flydende Stevia – eventuelt med smag.

 

 

Sukrin
SukrinSukrin er et naturligt og kaloriefrit alternativ til sukker, der både ligner og opfører sig som sukker. Sukrin har ca. 75% af den søde smag i forhold til almindelig hvidt sukker, og er baseret på sukkeralkoholen erythritol, som forekommer naturligt i bl.a. pærer og svampe. Sukrin betegnes som et kulhydrat, men opfører sig ikke som almindelige kulhydrater (sukker og stivelse), da det ikke optages i kroppen. Sukrin kan som regel købes i helsekostbutikker, Matas eller her.

 

Sukrin Gold/Suvida Gylden
large_sukrin_gold_500gr
Sukrin Gold og Suvida Gylden minder om brun farin, men indeholder kun 8-11 % kalorier. Sukrin Gold består af erythritol (Sukrin), tagatose, steviolglykosider (Stevia), glycerol og maltekstrakt, hvorimod Suvida Gylden består af erythritol og maltextrat. Sukrin Gold søder 1:1 i forhold til brun farin og kan derfor erstattes direkte (jeg bruger dog altid mindre Sukrin Gold, da jeg synes det ellers bliver meget sødt). Suvida gylden søder halvt så meget som brun farin, men også her bruger jeg mindre, for at undgå den meget søde smag.

 

Suvida Søde- & bagemiddel
Suvida Søde- & bagemiddel søder 1:1 i forhold til sukker, og kan derfor erstatte alt sukker samt op til 50% af fedtstoffet i bagværket. Suvida Søde- & bagemiddel består af kostfiberen inulin, og sødmen kommer fra erythritol. Suvida Søde- & bagemiddel indeholder 96 kcal/100 g der alle kommer fra kostfibre.

 

 

Vanilje
Når jeg i mine opskrifter bruger vanilje er det som regel dette økologiske rene vanilje fra Urtekram jeg bruger. Det kan også være fra en vaniljestang, men det er ALDRIG vaniljesukker. Det kan købes i flere supermarkeder eller f.eks. her.

 

 

 

På denne side er brugt affiliate links. Det betyder, at jeg får en lille procentdel af beløbet, hver gang du handler via et link fra denne side. Prisen og proceduren er det samme for dig. Jeg linker kun til sider jeg selv handler hos og kan stå inde for.

15 Comments

  1. Hej 🙂
    Jeg er 23 år, 2. semester studerende på antropologi og fik konstateret PCOS for en måned siden. Jeg lurer lidt på at du bruger hvid hvede, det har jeg nemlig ikke set andre steder, kan du sige lidt mere om det? Jeg tænker om det er ok medhensyn til GI 🙂

    • Christina Marcher Christina Marcher

      Hej, og velkommen til 🙂
      Hvid hvede er desværre (højst sandsynligt) ikke så godt for os PCOS-piger, som jeg først troede, men det er stadig bedre end almindelig hvede mel, da det indeholder mange fibre – Man kan kalde det en mild fuldkornsmel. Der er så vidt jeg ved stadig ikke nogen endelige målinger på GI-værdien, men jeg har læst mig til, at nogle diabetikere oplever et sving i blodsukkeret efter at have indtaget hvid hvede. Jeg bruger det ikke så meget mere, men har stadig noget stående i skabet, som jeg bruger til at supplere med. Jeg kan f.eks. godt finde på at bruge 2/3 rugmel og 1/3 hvid hvede. Hvid hvedes bageevne er ikke så god alene, så det skal altid blandes med en anden meltype, som f.eks. rugmel, kamutmel eller mandelmel 🙂
      Jeg kan desværre ikke komme med et mere konkret “ja/nej-svar”, før der bliver lavet nogle flere målinger, men jeg håber det viser sig at være OK, for man kan bage nogle gode ting med det 🙂

      • Tusind tak for dit svar! Håbede bare lige der var en mulighed mere og at man måske kunne bage noget der ikke smagte lidt af rugbrød :]
        Jeg venter stadig på lidt flere blodprøver og som jeg kan forstå det, er der jo også grader i hvor insulinresistent man er, så måske er det med at supplere lidt hist og her en måde man kan gøre det på. Umiddelbart er jeg (stadig) normalvægtig, så det burde være et godt udgangspunkt, er bare glad for det er blevet opdaget “tidligt”. Nu ser vi ad, er i hvert fald ikke i tvivl om at det er vejen frem at omlægge kosten, håber på snart at få lidt mere energi, for trætheden er ved at gå ud over studiet, det er næsten det værste pt. :/
        Fedt at du har skrevet til M&Ms forresten, håber virkelig ikke de fjerner dem med 65%!

        • Christina Marcher Christina Marcher

          Ja, der er nemlig forskel på hvor meget der skal til, før man reagerer, og jeg er så heldig godt at kunne spise f.eks. hvid hvede uden at få det dårligt.
          Jeg var (og er heldigvis stadig) normalvægtig – faktisk tabte jeg 6 kilo i løbet af den første måned, hvor jeg lagde kosten om. Det har jeg dog taget på igen, efter at jeg ikke er så streng i diæten mere, ved f.eks. at spise hvid hvede og M&M’s 🙂 Og apropos M&M’s har jeg netop idag set dem med 65% kakao i Fakta til 39 kr for en lille pose, så måske vi faktisk er så heldige, at de bliver lige så udbredt som de gule 🙂

          • Charlotte Charlotte

            Hej Christina.
            Jeg vender tilbage fordi jeg er gået helt kold i jagten på Atwel Flordrys. Hvor har du købt det henne?
            Jeg er ikke så glad for den kolde smag Sukrin melis har, så vil jeg hellere være fri :/

          • Christina Marcher Christina Marcher

            Hej Charlotte.
            Det er meget længe siden jeg har købt det, faktisk så længe siden så det har overskredet holdbarhedsdatoen, og jeg kan derfor ikke huske hvor jeg har fået fat i det henne, MEN.. Jeg kan se at man bl.a. kan købe på nogle apoteker: http://www.apotekeren.dk/produkter/Atwel-Flordrys.aspx (Det er nok kun de apoteker der hører under “Apotekeren”-kæden.) Jeg har aldrig selv kigget efter det på apoteket, og det er muligvis noget du skal spørger om, men de vil sikkert gerne hjælpe dig, og bestille det hjem, hvis det er 🙂
            Når du får fat i noget, kan du jo lige fortælle mig om det virker til glasur 🙂 Jeg brugte det for 14 dage siden til glasur (på trods af den overskedet holdbarhedsdato), men den blev simpelthen så hurtig sejt i det, så det var slet ikke til at smøre ud, og det sad fast i tænderne. Da det er længe siden jeg ellers har brugt det, kan jeg ikke huske, om det bare skal være sådan når man laver glasur, eller om skyldes, at den er blevet lidt for gammel.

            Jeg håber det lykkes for dig 🙂

            Hilsner,
            Christina

          • Charlotte Charlotte

            Hej igen! Havde ikke lige set du havde svaret 🙂 Det er stadig ikke lykkedes at få fat i det nogen steder, men jeg vil da prøve Apoteket.
            Kan du huske hvordan smagen er i det? Konsistensen kan jeg nok leve med, men Sukrin Melis synes jeg virkelig ikke om, det er alt for koldt både i smag og faktisk også fysisk. Synes hele tiden jeg mangler noget melis af en art 🙂

  2. Hanne Hanne

    Hej Christina 🙂

    Ved du om Agarvesirup kan erstatte flormelis i en kage, eller vil du heler anbefale en af de andre produkter?

    • Christina Marcher Christina Marcher

      Hej Hanne.

      Umiddelbart tror jeg ikke, at jeg ville gøre det, men det er udelukkende pga. at konsistensen ikke er det samme. Udover den Sukrin jeg har beskrevet og vist ovenfor, findes der også en Sukrin Flormelis udgave. Jeg har aldrig brugt den selv, men jeg vil tro den fungerer 🙂

  3. Tanja Tanja

    Hej Christina

    Kan kamutmel bruges uden at man samtidigt skal bruge hvedemel?

    Mvh
    Tanja

    • Christina Marcher Christina Marcher

      Hej Tanja.

      Det kan det sagtens, men du kan også blande det op med mandelmel eller anden nøddemel og/eller lidt fiberHUSK, for at holde kulhydratindholdet nede og fiberindholdet oppe 🙂 Det siges at kamutmel har en slap glutenstruktur, og derfor ikke hæver så godt alene, så det blive nogle rustikke fuldkornsbrød, men det kan godt lade sig gøre 🙂

      Med venlig hilsen
      Christina

  4. Anette Anette

    er supersød og sukrin det samme?

    • Christina Marcher Christina Marcher

      Det er det ja 🙂

  5. Helle Helle

    Hej 🙂
    Ved du om fuldkornsrismel er pct venligt?
    Mvh Helle

    • cbo cbo

      Hej Helle,

      Det er det desværre ikke. Som udgangspunkt er det mest sikre og PCO-venlige mel kerne- og nøddemel (af alle slags kerner og nødder). Rugmel kan også bruges, men det er ikke altid det er så velegnet – alt efter hvad man skal bage 🙂

      Mange hilsner
      Christina

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *